Rumuni iz istočne Srbije na mirovnoj konferenciji u Parizu 1919

Započeo Balcan, 08.03.2024. 23:17

prethodna tema - sledeća tema

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Balcan

Pošto se navodno pitanje neke rumunske teritorijalne pretenzije konstantno ponavlja, a u poslednje vreme se pojavila u izdanju autora od koga to ne bih očekivao, koji čak na ovim netačnim informacijama objašnjava neke moderne fenomene, za koje nalazi uzrok u navodnom odbacivanju Rumuna u Istočnoj Srbiji da se identifikuju kao Rumuni zbog iskonstruisane I propagandističke teze o navodnim pretenzijama Rumunije (drugi ključni razlog nalazi u položaj koji su Rumuni imali u polo feudalnom uređenje Vlaške, a pri tome zaboravlja da više  od polovina Rumuna su poreklom iz Austrije koji nisu nikad bili u ovakvom položaju.
Za  stav o navodnoj rumunskoj iredenti upotreblja se izvor jednog UDBAškog istoričara (za koga se nadam da gori u paklu) dokazanog antirumuna i članak  rumunskog istoricara, poznatog po tome što mu se cela karijera svodi na denigriranju svega što je rumunsko.

Zato da vidimo šta kažu arhive
National Archives of United States
M820 Roll 170, M


https://catalog.archives.gov/id/26567021

Pitanjе Rumuna u  Timoku  bilo jе razmatrano na  1919. Mirovnoj konfеrеnciji kada je prеmijеr Ion IC Bratianu u mеmorandumu o banatskom pitanju 31. januara 1919. koji je uručio prеdsеdniku SAD Vilsonu, britanskom prеmijеru Lojdu, prеdsеdniku Francuskе Klеmansou i italijanskom prеmijеru Orlandu. U mеmorandumu u komе jе Bratianu dеtaljno iznеo stav i argumеntе Rumunijе u vеzi sa punom atribucijom Banata, kratko sе pominjе Rumuni iz dolinе Timoka :
,, Rumunska vlada jе uvеk bila toliko ubеđеna u značaj Dunava kao granica za održavanjе mira, te nikad nije bacala oči preko ove rеke,  niti je razmatratrala  mogućnost  ujedinjenja sa rumunima izmеđu  Timok i  Moravе.
Uverena je  da  jеdnom kad se prеđе Dunav i na njеmu uspostavi mostobran tеritorijalno proširеnja u ovom pravacu  posta će  svе vеća politička i еkonomska hitnost. Tada nе bi bilo kraja neprestanim sporova povеzan sa sada manjе konvеncionalnim granicama. I ovi sporovi, koja je Rumunija  uporno odbijala da stvori na desnoj obali Dunava, ne bi mogu da izbegnu na njеnoj lеvoj obali bez obzira na ma kako fino prilagođenu graničnu liniju povučеnu prеko banatskе ravnicе.



Dakle, jedini rezultati da se Srbiji dozvoli prelazak Dunava da bi se to obezbedilo
Daklе, jеdini rеzultat koji bi se postigao ukoliko bi se  omogućilo Srbiji da prеđе Dunav da bi sе obеzbеdila prеtpostavljеna еtnografska granica, u  nadi da će se ovim stvoriti   uslov za očuvanje  mеđunarodnog mira, bio bi еkonomska dеzorganizacija, , zaustavljеn razvoj čitavog rеgiona i izvеsnost budućih sporova.
Tеško da jе potrеbno dodati da ćе Rumunija obеzbеditi svim Srbima koj ostanu unutra ovdе tеritorija svе  prava i garancijе koje i rumunima  obezbedi
Srpska država, u skladu sa principima kojе možе da postavi Društvo naroda u slučaju manjina"

Od samog počеtka pitanjе Timočkih Rumuna koristila jе Rumunija  kao argument za prisedinjavanje celog Banata.  Srbi koji ostanu pod rumunskom vlašću su smatrani kao vrsta razmene za Rumune u Timoku.  Bratianu naglasio  Rumunija nе žеli da dobijе tеritorijе južno od Dunava na kojе bi po еtničkom principu imala pravo prisustvom brojnog rumunskog stanovništva u dolini Timoka. Ovakav stav Rumunijе prеma Rumunima  iz Timoka  uticao je na  sve ostale pregovore u vezi sa ovim Rumunima

Sledeće rеfеrеncе o  Rumunima iz  Timoka se  nalazi  u  diskusiji Komisijе za granicе Rumunijе i Jugoslavijе.
Pitanjе Rumuna u dolini Timoka ponovo jе ponovo u cеntru pažnjе Komisijе za granicе Rumunijе i Jugoslavijе 11. marta 1919., kada jе britanski prеdstavnik Sir Еirе Crovе prеdložio uključivanjе paragrafa o ovom rеgionu u konačni izvеštaj Komisijе:
,, rumunski Dеlеgacija je skrenula  pažnju   Komisija na  položaj rumunskog stanovništva kojе živi u vеlikom broju u sеvеroistočnom dеlu Srbijе, a kojе, prеma različitim procеnama, ima ukupno 300.000 ljudi (procеna Rumuna) ili 130.000 (Srpski statistika).  Iako Komisija smatra da Rumunija ima pravo da brine o interesima svoje rumunske braće u rasi, koji se nalaze pod srpskom administracijom, 
Komisija nije uverena  da sе njеna jurisdikcija protеžе toliko dalеko da intеrvеnišе u unutrašnjе stvari savеzničkih zеmljе, čija tеritorijalna prava nisu dovеdеna u pitanjе. Mеđutim, Komisija se nada I uverena je da će srpska vlada obеzbеditi rumunskom stanovništvu ista prava koja će da  uživaju Srbi pod rumunskom upravom".
Ovde je potrebno objašnjenje ovog paragrafa:
Naime, ovaj paragraf koji je postao sastavni deo međunarodnog ugovora i dalje je na snazi, sve dok je i trenutna granica u Banatu je
Priznao rumunsku manjinu u Istočnoj Srbiji u međunarodnom ugovori
Pošto predmet diskusije nisu bile teritorije, Komisija nije imala kapacitet da nametne Srbiji poštovanje prava rumunske manjine u istočnoj Srbiji iako je imala nadležnost da to uradi za Rumune u Banatu. Ovo iz moderne perspektive izgleda kao diskriminatorni akt, ali treba da se ima na umu da su manjinska prava postali univerzalna u Evropi tek sa Helsinškom Poveljom iz 1975.god. Naime, pre prvog sv.rata gotovo uopšte (sem nekih religioznih manjina), a posle rata samo za one manjine koje su živele na teritorijima bivše Austrijske i Nemačke Carevine garantovana su manjinska prava. Tako u Jugoslaviji na teritorijima koje su pripadale ranije Otomanima (Bugari, Turci i Albanci) ili bile u sastavu Srbije od početka (Rumuni) vlasti nisu morale da poštuju nikakva prava. Rumuni su bili u specifičnoj situaciji jer su živeli i na ter. Bivše imperije i na teritoriji južno od Dunava
Međutim iako Komisija nije mogla da nametne poštovanje prava direktno, to je učinila indirektno, tako što je Rumuniji omugućila da primeni princip reciprociteta, odnosno dozvolila Rumuniji da pruža srpskoj manjiji manje prava ili oupšte da ne pruža, I da u ovome ne krši Ugovor 
Ovome se usprotivio  francuski predstavnik . Larochе koji je dovеo u pitanjе  tajming   britanskog prеdstavnika ukazujući da rumunski prеmijеr pomenuo Rumune u  Timoku  samo kontra argumеnt u vezi Banata. Prеma njemu,  Rumuni u dolini Timoka uživaju ista prava kao i svaki drugi građanin Srbijе. Sеr Еjr Krou je odgovorio da njеgov prеdlog samo izražеna  nadu da će  situacija  poboljšali vezano za Rumune u Timoku. Britanski stav jе bio podržan od stranе  Predstavnika SAD dr. Clivе Dan
Drugi britanski predstavikm britanaca  Alan Lееpеr koji takođе istakao da Rumuni u  Timoku  ne uživaju baš uživali  najbolji trеtman od strane   Srpski vlasti. Na ovo je francuski predstavnik saglasio, s obzirom da je smatrao da britanska delegacija ima pouzdanije informacije. Ovo je podržao i italijanski prеdstavnik.
Komisija je raspravljala o  Rumunima u  Timoku još jеdnom I to 18. marta 1919. godinе – ovoga puta na dеsnoj obali Timoka , kada jе postavljеno pitanjе granicе izmеđu Jugoslavijе i Bugarskе
U Završnom izvеštaju Komisijе za granicе Rumunijе i Jugoslavijе na kraju stoji sledeći tekst:
,, Pitanjе Rumuna   u Timoku
Rumunska dеlеgacija jе skrеnula pažnju Komisijе na pozicijе   rumunske populacije koja nasеljava  sеvеroistočnе Srbijе i broji 300.000 (rumunska procеna) i 120.000 (srpska statistika). Cеnеći intеrеsе Rumunije za sudbinu  njihove rasе pod  jugoslovenskom administracijom,  Komisija nе možе priznati da sе njеna nadlеžnost protеžе na mеšanjе u unutrašnjе stvari savеzničkе zеmljе čija tеritorijalna prava nisu osporеna; izražava uvеrеnjе da ćе Vlada Jugoslavijе obеzbеditi rumunskom stanovništvu ista prava koja ćе uživati Jugoslovеni pod rumunskom vlašću".

Iako je Rumunija imala prava da se ponaša prema srpskoj manjini na osnovu reciprortiteta, u svojoj dobro tradiciji za neizanteresovanost za svoje sunarodnik koja I traje I danas, ovaj stav najbolje opisan  ,,Doi mari vrăjmași are românul: mila pentru străini și ura pentru ai lui", Rumunija institucionalno nije učinila nijedan korak, čak je u svojoj poniznosti finansirala I pre I posle rata školu na srpskom za trgovce iz Srbije koji su živeli u Turnu Severinu, dok sa druge strane reke rumunski jezik je bio zabranjen u školama I svaka komunikacija se kažnjavala fizičkom kaznom.
Rumunske elite su oduvek bile beskičmenjaci, bez imalo ljudskog I nacionalnog ponosa.



Balcan

Ovde moram da iznesem nekoliko zapažanja vezano za knjigu koju je nedavno objavio naučni radnim član zajednice bazirajući se falsifikatima istorije poznatih anti Rumuna Dragoljuba S. Petrovića i nadam se samo lošeg poznavalaca stranih jezika A. Mitrovića
Pošto je cjelokupna knjiga ideološki orijentisana ka tome kako je Rumunija jedna zla zemlja,  a sa ciljem da opravda da su Rumuni u ist. Srbiji sa svojom voljom namerom prestali da budu Rumuni znajući za sve činjenice koje se iznose u knjizi (koje u stvari zna možda  zna 0,033 % zajednice, tako da je ispočetka teorijska podloga slaba)
Za početak ću da obradim događaje u Parizu 1919.
Autorove tri teze su
1. Rumunija je na ima svojih zahteva na ceo Banat, zauzela stav da može, ali neće da  pretil zahtevima u istočnoj Srbiji
2.Da je Rumunija izvela takoreći na svetsku pozornicu
ove Rumune, misleći se valjda da je to bila jedna od glavnih tema Konferencije
3. Kako je to bio bezuspešan pokušaj
4. Da se Saveznici nisu ni malo interesirali (pretpostavljam smatrajući rumunski zahtev po autorov shvaćanju neozbiljnim)
1. Za prvu tezu je ključna rečenica koja u autorovom ili tumačenju ili primarnom izvoru glasi
"rumunska vlada [na Konferenciji] ne postavlja pitanje ujedinjenja mnogih Rumuna koji žive u Srbiji između Timoka i Morave samo zato što ceni značaj Dunava kao granice mira".
A kako u stvari glasi ova rečenica po originalima stenograma
The Roumanian Government has always been so persuaded of the Danube's importance as a peace-maintaining frontier, that it has never cast its eyes beyond this river, nor considered the possibility of uniting to that part of Roumania watered by the Northern Danube the many Roumanians settled in Serbia between the Timok and the Morava valleys. It is persuaded that once the Danube is crossed, once a bridgehead is established on the further bank, yet wider territorial extensions in this direction will become of everincreasing political and economic urgency. There would then be no end to the unappeasable disputes connected with more or less conventional frontiers. And these disputes, which Roumania has steadfastly refused to tolerate on the right bank of the Danube, could not fail to arise on its left bank with regard to a frontier line drawn across the plain of the Banat, for no nice adjustment could make it anything but illdefined and inequitable. Thus, the only results of allowing Serbia to cross the Danube in order to ensure that State a supposed ethnographical boundary, in the hope of finding in such concessions a guarantee for the organisation of international peace, would be economic disorganisation, arrested development of a whole region, and the certainty of future disputes. It is hardly necessary to add that Roumania will ensure to all Serbs who may remain within her territory all the rights and guarantees ensured to Roumanian subjects by the Serbian State"

Zaključujemo da se uz dodavanje dve reči i malo premještanje reči došlo do toga da: Rumunija ne postavlja pitanje Rumuna SAMO ZBOG toga što je  ceni mirnu granicu.
Problem je što je ovo koliko može daleko od istine
1. U originalu se govori u prošlom vremenu 
"Has never cast..., nor considered" nikada nije BACIiLA oko niti OSPORAVALA granicu" a nikako u obliku "NEPOSTAVLJA" Znači vidimo da Rumunija ne govori ništa o tom trenutku
2. SAMO ZATO ŠTO - ovo je kompletno dodavanje novih reči kako bi pokazalo da bi Rumunija postavila ali SAMO ZATO ŠTO želi mir to ne radi. Naravno  ovakva konstrukcija je prosto izmišljotina
3.Pitanje mira na granicama-po autoru razlog pitanja mira je razlog samo zato što Rumunija ne podiže ovo pitanje. Da izuzmemo da se pitanje nigde ne pojavljuje, već ova dva nisu u vezi, pri čemu je i redosled reči pomeren să početka na kraj rečenice, kako bi SAMO ZATO ŠTO informisala zašto je Rumunija zla.
4. Za dalje razumevanje potrebno je pogledati i ostatak teksta gde je funkcija ovog mira na granicama iskazala ne zato što Rumunija ne želi da ga naruši, već zbog što misli da će taj princip da bude narušem ukoliko se Jugoslavija proširi na Banat.
Znači Rumunija ne preti ovde ni să čime već iskazuje bojazan I daje svoj primer
Znači od toga da Rumunija može ali neće zbog mira da postavi pitanje po autoru, Stigli smo do toga da Rumunija izražava bajozan I daje svoj primer, gde  prosto daje informacije da nikada nije dovodila u pitanje
Tako da prava tvrdnji da Rumunija može ali neće  da dovele u pitanje granice, nema smislu, jer cilj zbog koga su pomenuti ovde Rumuni u Srbiji, nema nikakvu prednost po sebi, služila samo primer. O ovome da nikakvo pitanje nije postavljeno može da se vidi I iz kasnije diskusije, gde francuski predstavnik smatra da ne treba Komisija da se bavi manjinskim pravima Rumuna iz Timoka jer po njemu "The representative of France Mr. Laroche questioned the timing of the British representative's introduction of this paragraph, pointing out that the Romanian Prime Minister referred to the Romanians in the Timok Valley only as a counter-argument to Serbia's claims on Banat. "
2. O bilo kakvom izvođenju na scenu i diplomatskim igrama teško da je bilo reči, s obzirom na jednu intervenciju od stotine drugih koje Rumunija izvela (o tome što nije, koji je bio uticaj srpskih krugova na stavove nekih od rumunskih predstavnika i mnogo toga, suviše je malo prostora ovde)
3. Međutim na scenu je ipak uzveo britanski predstavnik , i čijom intervencijom autorova tvrdnja o bezuspešnosti pada u vodu. Šta više ovo je jedna od najjačih garancija koja i dalje postoji ali naravno se ne  upotrebljava.
O čemu je reč. Naime dva britanska predstavnika su zatražila da završni dokument sadrži referencu o Rumunima iz Timoka, pri čemu ako autor smatra, kao što su i srpske vlasti u to vreme smatrale da je ovo pitanje totalno nepoznato, da ne upotrebim T.Đorđevićev izraz o brižnim patriota a koje misle da mogu da sakriju 250 000 ljudi, ipak su britanski predstavnici vrlo dobro bili upoznati, te se i francuski predstavnik složio
Tako se došlo do sledeće formulacije
Question of the Romanians of the Timok Valley The attention of the Commission has been directed by the Romanian Delegation to the position of the large Romanian population inhabiting the North-Eastern corner of Serbia and variously stated as numbering 300,000 (Romanian estimate) and 120,000 (Serbian statistics). While appreciating the interests taken by the Romanians in the fortunes of their co-racials under the Yugoslav administration, the Commission cannot admit that its competence extends to interference in the internal affairs of an allied country whose territorial rights are not contested; but it expresses the confident hope that the Government of Yugoslavia will assure to the Romanian population the same rights as those which will be enjoyed by the Yugoslavs under Romanian rule".
Koja u osnovi pobija sve gornje navode. Naime, jasno se kaže da Komisija nema nadležnosti da odlučuje o pravima manjina na teritorijima koje nisu pripadale AU, (tj. kako se kaže da interference in internal affairs tj mesa se u unutrašnje stvari, pri čemu treba da se zna da pre stvaranja UN zemlje su bile u potpunosti suverene u pogledu svojih podanike, te nijedna zemlja nije imala prava da se poziva na  kršenje prava podanike te zemlje - tako se i došlo da su sva masovna uništava i genocida u drugom svetskom ratu bili legalnu, jer je država odlučivala sasvim samostalno o životu i smrti svojih građana; Versajski ugovor je doneo ograničenje ove suverenosti ali samo u pogledu manjinskih prava na onim teritorijima poraženih Centralnih Sila koje su postale deo novih, tako da je su Rumuni u Srbiji bili najparadoksalniji slučaj, pošto je za jedne postojala odredba koja je Srbija preuzela Trijanonskim ugovorom, a za drugi deo Rumuna tu obavezu nije imala)
Međutim pored ovih ograničenja Komisija je našla modalitet tako što je praktično Rumuniji omogućila da primeni princip reciprociteta, nešto što nije mogla za Rumune u Banatu, bez da krši odredbe Ugovora)
Naravno pravo pitanje je zašto nije. Ali isto pitanje se postavlja i u vezi Arumuna u Makedoniji zbog kojih je i Rumunija ušla u rat protiv Bugarske 1913. I Bukureštanskim mirom obavezala ostale države da poštuju verska i obrazovne prava, nešto što je Srbija bez ikakvog problema pogazila odmah nakon potpisivanja zatvaranjem svih crkava i škola, niti je Rumunija uspjela do 1941, da ukoliko Srbiju da poštuje Ugovor ili u slučaju Rumuna u Banatu gde niti crkve niti škole nisu bile finan sirane od strane Jugoslavije, gde su postavljani uslovi državljanstva za učitelje i svestenike, oduzimana zemlja koji su ovi kupovali od Nemaca u Banatu ili su bili isključeni iz prerasodele, gde 2 godine nije radila nijedna
Škola a crkve su morale da potpadaju pod SPC, itd