SERBIA A LUAT RECENT MĂSURI FERME LA NIVEL LEGISLATIV ÎMPOTRIVA LIMBII ROMÂNE ÎN TIMP CE MIMEAZĂ CĂ DEPUNE EFORTURI PENTRU DREPTURILE MINORITĂŢII ROMÂNE
În martie 2013 au cerut oficial limba română 1617 elevi doar în judeţele Bor şi Zajecear din Serbia de răsărit. Cel puţin încă pe atâţia din judeţele Branicevo, Pomoravski şi Podunavski ar dori şi ei acest lucru. În total deci peste 3000.
Serbia, care în ianuarie 2014 speră să îşi prezinte într-o lumină favorabilă situaţia în faţa UE în deschiderea capitolelor 23 privind legislaţia şi drepturile omului, mimează începerea din noiembrie 2013 a unor ore de limbă română pentru aproape 600 de elevi dintre cei 3000 care şi-o doresc.
Autorităţile române şi internaţionale, jurnaliştii români, trebuie să întrebe răspicat Belgradul:
a)De ce doar 600 elevi din cei 3000 care şi-o doresc au început ore de limba română în Serbia de răsărit?
b)De ce în orar, cele două ore de limbă română sunt programate chiar seara sau la câteva ore de la terminarea cursurilor, făcând imposibilă participarea multor elevi la ele? Şcolarii termină cursurile la ora 12-13 iar orele de limbă română sunt puse târziu, atunci când nu mai au mijloc de transport spre şcoală sau de la şcoală spre satele lor.
c)De ce s-au făcut presiuni ca elevii să renunţe la limba română? În loc să rezolve cererile părinţilor şi elevilor cu bună credinţă, Belgradul, fiind deranjat că aşa mulţi doresc limba română, a elaborat un plan prin care să le scoată din cap românilor limba română sau să motiveze că nu sunt cadre didactice. Celor 1617 elevi din judeţele Bor şi Zajecear, care pe primul formular primit în martie 2013 de la şcoală optaseră pentru limba română, şcolile, în încercarea de a-i face să renunţe la opţiunea pentru limba română, le-au mai dat în septembrie un formular în care aveau de ales între limba română şi informatică. Vreo 600 s-au încăpăţânat şi nu au renunţat nici de această dată.
d)De ce administraţiile şcolare din Pojarevaţ, Jagodina şi Belgrad din judeţele Branicevo, Pomoravski, Podunavski şi regiunea Belgrad, în care trăiesc, conform recensământului sârb, chiar mai mulţi români decât în Zajecear, nu au mai făcut şi ele un astfel de sondaj în rândul elevilor spre a-i consulta dacă doresc ore de limbă română?
e)De ce au fost chiar cazuri când şcolile au refuzat până şi să înregistreze cererile pentru ore de limbă română făcute de părinţi din proprie iniţiativă?
f)De ce consiliul local Kucevo (raion cu cel mai mare procent de români din întreaga Serbie) au dezavuat în şedinţă şi în presă încercările unor părinţi de a cere ore de limbă română? De ce în aceste judeţe deci, spre deosebire de Bor şi Zajecear, se curmă chiar din faşă orice tentativă de a cere măcar ore de limbă română?
c)De ce autorităţile sârbe nu au început selecţia cadrelor didactice care să predea orele de limbă română încă din primăvara lui 2013, imediat după ce părinţii ceruseră oficial acest lucru încă în luna martie?
d)De ce selecţia cadrelor didactice nu s-a făcut după legislaţia existentă în primăvara lui 2013? De ce legislaţia a fost modificată în vara lui 2013 încât profesorilor din partea locului cunoscători ai limbii române li se interzice să predea ore de limbă română?
e)De ce din legislaţia sârbă a educaţiei a fost eliminat în chiar vara lui 2013 subcapitolul numit explicit ,,limba română cu elemente ale culturii naţionale”, capitol care reglementa favorabil condiţiile de angajare a celor care ar fi predat această disciplină? Această eliminare să o încadrăm ca semn al unui progres în atitudinea Belgradului faţă de minoritaea română? Orarul infernal (cu ore puse seara) este cauzat de numărul mic de profesori, iar numărul mic de profesori este cauzat de modificările legislative din vara lui 2013 care nu mai dau dreptul să predea limba română câtorva sute de profesori care până atunci ar fi avut acest drept.
f)De ce în Monitorul Oficial al Serbiei nr. 55 din 3 iulie 2013, la trei luni după ce 1617 elevi ceruseră ore de limbă română, apar modificări la articolul 121 din legea educaţiei încât ore de limba română pot preda doar cadrele didactice care ele însele au terminat studiile în limba română? Legislaţia în vigoare până la acea dată permitea, în mod flexibil, predarea orelor de limbă română de către învăţătorii/profesorii din partea locului care au cunoştinţe de limbă română. Sute dintre aceştia au cunoştinţe de limbă română suficiente încât să predea abecedarul deşi nu terminaseră ei înşişi studii în limba română fiindcă niciodată nu s-a permis aşa ceva în zona Timoc-Morava pe vremea când ei erau la studii. Aceşti profesori/învăţători fiind de-ai locului, îi cunosc pe copii de la celelalte ore pe care le predau acestora, iar în ei părinţii şi elevii au încredere. Iată un link care duce la legea sârbă care la articolul 30 modifică articolul 121 al legii educaţiei în aşa fel încât în afară de una-două persoane din zonă, nicun cadru didactic de origine română să nu poată preda abecedarul în limba maternă elevilor lor:
http://www.unijasprs.org.rs/images/slike2013/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.pdfg)De ce, în vara lui 2013, în timp ce ,,limba română” este eliminată ca subcapitol distinct în legislaţie şi în timp ce cadrelor didactice care ar putea preda limba română li se pun condiţii legale suplimentare, Serbia a adoptat un curriculum pentru disciplina ,,vorbirea vlahă cu elemente ale culturii naţionale” prin Ordonanţă? (vezi Monitorul Educaţiei nr . 14 din 26 august 2013)
h)De ce ministerul educaţiei din Belgrad oficializează o nouă limbă ,,vlahă”, limbă nestandardizată şi nerecunoscută de nicio autoritate ştiinţifică nici din Serbia şi nici de aiurea? În Serbia există catedre de limba română la nivel universitar care ar putea evalua cunoştinţele de limbă română avute din familie de profesorii/învăţătorii din zona Serbiei de răsărit încât să poată preda abecedarul în limba română. Degeaba! Această posibilitate a fost ştearsă din lege în iulie 2013 şi vor putea fi angajaţi doar cei supercalificaţi dar care lipsesc cu desăvârşire! În acelaşi timp, se dă undă verde predării unei limbi inexistente ,,vlaha”. Ce diplome pot avea cei care vor preda limba vlahă? Ce universitate ,,vlahă” au urmat? Lor si se vor aplica alte standarde la angajare decât celor doritori să predea limba română?
i)De ce în alte locuri (vezi Veliko-Gradişte), unde sunt şi profesori şi grupe de elevi doritori, ministerul şi/sau inspectoratul şcolar nu au dat undă verde începerii orelor prin emiterea unei dispoziţii pe care o aşteaptă directorii şcolilor!
Dacă unui singur elev i se va refuza dreptul de a învăţa limba română, votul României pe dosarele pentru aderarea Serbiei la UE nu poate fi unul pozitiv! Să se anuleze şi recentele schimbări legislative care pun premeditat noi obstacole profesorilor din Serbia de răsărit care au cunoştinţe de limba română de a preda abecedarul în limba română propriilor elevi!
Trebuie urgent cerut Serbiei să anuleze prin Ordonaţă de Urgenţă modificările legislative aduse în iulie 2013 legii educaţiei care reduc aproape la zero şansele să se găsească profesori care să predea limba română celor 3000 de elevi care îşi doresc acest lucru!
Mai trebuie cerut urgent ca şi administraţiile şcolare din Pojarevaţ, Jagodina şi Belgrad din judeţele Branicevo, Pomoravski, Podunavski şi regiunea Belgrad, în care trăiesc, conform recensământului sârb, chiar mai mulţi români decât în Zajecear, încă din decembrie sau începutul lui ianuarie să-i consulte pe elevi dacă doresc ore de limbă română, să ia act de cererile în acest sens deja depuse de părinţi şi să înceapă din semestrul al II-lea şi în aceste judeţe ore de limba română!
Trebuie spus clar Belgradului, că în lipsa acestor măsuri, România nu poate da undă verde capitolelor de negociere cu UE privind justiţia şi drepturile omului!
Aceasta nu este doar părerea mea. De la Comisia Europeană –Comisarul Füle pentru Extindere- îmi scrie că aceste aspecte ar trebui să fie ridicate de către partea română, de către Ministerul Educaţiei român, în cadrul şedinţelor Comisiei bilaterale România - Serbia privind minorităţile încât să fie cuprinse în următorul raport privind progresele înregistrate în Serbia. Ataşez această adresă.
Să nu îi dezamăgim pe cei 3000 de copii care doresc să înveţe să scrie în limba maternă ,,mamă”, ,,tată”!
Cu respect,
Viorel Dolha
Preşedintele Asociaţiei Generale a Învăţătorilor din România
Tel 0723259290
PS: 1. Iată cum Televiziunea Bor din Serbia îşi bate joc de limba română inventând o limbă valahă pentru românii din Timoc-Morava. Românii din Serbia de răsărit nu vorbesc măcar vreun dialect sau grai distinct faţă de cei de la nord de Dunăre. Aceştia sunt o parte vorbitorii gaiului bănăţean fiind vecini cu judeţul Caraş, iar o altă parte vorbesc graiul oltean fiind vecini cu Mehedinţul. Urmăriţi subtitrarea şi la vederea alfabetului nou standardizat plângeţi sau râdeţi!
http://www.youtube.com/watch?v=EN4dJFgw3js 2. Mai ataşez:
-formularul primit de la şcoală în luna martie 2013 pe care părinţii a 1617 elevi din judeţele Bor şi Zajecear au semnat deja atunci că doresc să înveţe limba română din ,,următorul an şcolar” (od naredne şkolske godine) adică din 1 septembrie 2013!
-formularul prin care la început de septembrie elevii au de ales între limba română şi informatică, deşi au optat în martie pentru limba română
-centralizatoarele oficiale din luna martie 2013 cu cei 1617 elevi (655 din licee şi 962 din şcoli I-VIII) ale căror familii au optat să înveţe limba română din 1 septembrie 2013
- Monitor oficial din Serbia din august 2013 care oficializează ,,Vaski govor”
- Alfabet vlah al unei limbi inexistente expus in vitrinele din Serbia!
3.DE PREZENTAT SERBIEI EXPERIENŢA ROMÂNIEI: În România se aplică cu bunăcredinţă o Metodologie privind studiul în Limba maternă şi al Limbii şi literaturii materne, al Limbii şi literaturii române, studiul Istoriei şi tradiţiilor minorităţilor naţionale şi al Educaţiei muzicale în limba maternă (ultimele modificări au fost publicate în Monitorul Oficial al României Nr. 657/ 17 septembrie 2012). Această metodologie reglementează clar cum să se înveţe limba maternă şi nu cum să nu se înveţe! Această metodologie din România nu are articole care să fie folosite ca scuze şi şmecherii care să lipsească pe cineva de limba maternă!
Şi în Serbia şi în România este firesc să se caute în primul rând cadre didactice cât mai calificate pentru predarea tuturor disciplinelor (de la matematică la limba maternă).
Dacă însă pentru o clasă nu se anunţă nimeni calificat, atunci se angajează şi cadre cu calificare redusă. NICIO CLASĂ NU RĂMÂNE FĂRĂ PROFESOR! Asta este regula în România pentru toate disciplinele, inclusiv pentru limba maternă!
În Serbia este la fel doar pentru unele discipline. Pentru limba maternă, în mod discriminatoriu, în iulie 2013 s-a modificat legislaţia încât să nu poată fi angajaţi profesori pentru orele de limbă română cerute în martie de cei 1617 elevi. URÂT!
În România, dacă nu există cadre didactice calificate, sunt acceptate persoane care cunosc limba minoritară la nivel elementar. Apoi, în toate vacanţele se organizează cursuri de metodică pentru predarea limbii respective. Ultimul curs a fost la Costineşti în 5- 26 august 2013. Tot la Costineşti, în perioada 28 iulie – 4 august 2013 a fost organizat Stagiul de formarea a mediatorilor şcolari pentru minorităţi (aceşti mediatori au rolul să îi consilieze pe elevii minoritari şi să îi convingă să opteze pentru limba maternă! În România nu se permite să spui că nu ai profesori calificaţi. Pot preda limba minorităţii şi persoane necalificate dar care sunt pregătite apoi prin cursuri plătite de stat în paralel ce predau deja.
Metodologia spune că limba maternă poate fi studiată şi de elevii care nu cunosc limba şi doresc să o studieze! Exact ca în Serbia de răsărit!
La noi orele de limbă maternă se pun în orar la ore potrivite (nu seara ca în Serbia) şi, după ce s-a optat pentru ele, sunt obligatorii pe tot parcursul ciclului de învăţământ (de la grădiniţă la liceu)!
Art. 37. – Elevii au dreptul să înceapă studiul limbii materne în orice an de studiu, inclusiv de la nivelul grupei de începători. Art. 38. – Elevilor care încep studiul limbii materne mai târziu decât în primul an, vor susţine un test de evaluare a cunoştinţelor de limbă, în cadrul unităţilor de învăţământ, cu scopul de a se stabili exact nivelul la care se începe predarea.
În România este foarte bine pus la punct modul în care li se aduce la cunoştinţă dreptul la învăţământ total în limba maternă (vezi Art. 68. – Inspectoratele şcolare judeţene şi al Municipiului Bucureşti, precum şi conducerile şcolilor vor aduce la cunoştinţa părinţilor şi a elevilor de diverse etnii prezenta metodologie şi o vor afişa în loc vizibil şi protejat, în şcolile care fac obiectul metodologiei, pentru ca aceştia să poată beneficia – în cunoştinţă de cauză – de drepturile pe care le au.). Altfel directorii răspund cu capul dacă vreun elev este lipsit de dreptul de a învăţa limba maternă!
Fiecare inspectorat şcolar din cele 49 are un inspector pentru minorităţi, chiar dacă în acel judeţ minoritarii sunt 0,01%!
În România, toţi învăţătorii care predau şi limba maternă au salariu mai mare (Art 34).
Pentru predarea limbii materne nu există număr minim de elevi. Totul se face astfel încât să se favorizeze studiul limbii materne.
Iată cele două variante pentru care pot opta elevii:
Cazul I: Toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepţia disciplinei Limba şi literatura română, acest tip de învăţământ funcţionând, la data prezentei, în limbile: maghiară, germană, ucraineană, sârbă, slovacă, cehă, croată, bulgară, romani, italiană.
Cazul II: Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale care frecventează unităţi de învăţământ cu predare în limba română sau în altă limbă decât cea maternă, li se asigură, ca discipline de studiu, Limba şi literatura maternă, Istoria şi tradiţiile minorităţii naţionale respective, Educaţia muzicală.
Poate învaţă şi Serbia cum se face o legislaţie care să favorizeze limba minorităţii şi nu să facă în iulie 2013 o legislaţie încât să nu mai fie cine să predea limba română celor 1617 elevi care o ceruseră oficial în martie!
4. Pentru orele de limba română nu trebuie aduşi profesori/învăţători nici din România, nici din Voivodina şi nici de pe Marte! În şcolile din zona Timoc-Morava sunt sute de profesori/învăţători de etnie română care stăpânesc limba română la nivel elementar din familie!
Ei sunt soluţia ca să predea abecedarul în limba română în acest prim an în zonă. În vacanţe ar urma să participe la cursuri de perfecţionare în Voivodina şi România! Colegii din Voivodina sunt esenţiali în a le acorda expertiza necesară!
Aceşti profesori/învăţători români din Serbia de răsărit sunt de-ai locului şi se bucură de încrederea părinţilor şi copiilor. Ei sunt deja în şcolile acelea şi predau deja diferite discipline (în limba sârbă) celor 1617 copii care au cerut şi ore de limba română.
Singura problemă este că Serbia a modificat legislaţia în iulie 2013 în aşa fel încât ei să nu poată preda aceste 2 ore pe săptămână de limba română propriilor elevi.
A fost un lucru urât făcut pe tăcute de Belgrad! La câteva luni după ce 1617 elevi au optat pentru limba română, Belgradul a schimbat legislaţia încât să nu fie cine să le predea aceste ore!
Legislaţia din primăvara lui 2013 le-ar fi permis acestor profesori să predea limba română!
Consiliul Naţional al Românilor din Serbia, liderii românilor din Serbia de răsărit, diplomaţia română, internaţională şi opinia publică ar trebui să solicite Belgradului să anuleze prin ordonanţă de urgenţă modificarea articolul 121 al legii educaţiei sârbeşti făcută în iulie.
Atunci ar putea începe predarea limbii române în toate zonele cu chiar profesori din respectivele şcoli!
Trebuie doar să li se permită şi să se anuleze interdicţia de preda limba română profesorilor/învăţătorilor de etnie română din Serbia de răsărit, interdicţie făcută de Belgrad recent prin lege!
5.Preşedintele Serbiei, Tomislav Nikolić, acuză România că prezintă minoritatea vlahă ca română și că şantajează Serbia cu această problemă. Tomislav Nikolić spune răspicat în 20 dec 2013 că Serbia nu va permite acest lucru, ,,Serbia nu va accepta asimilarea minorităţii vlahe” deci, să înţelegem, că nu va permite învăţarea limbii române în Valea Timocului şi Moravei.
Preşedintele Serbiei invocă faptul că în estul Serbiei, la recensământul din 2011, s-au declarat ca aparţinând minorității vlahe 33.000 de cetățeni sârbi, iar ca aparţinând minorităţii române doar 2800.
În 2014, la alegerile pentru consiliile naţionale se va vedea câţi români se vor declara în Serbia de răsărit. Este o şansă pentru această comunitate. Poate ultima.
Se va vedea care dintre liderii acestei comunităţi îi vor îndemna pe oameni să se declare români şi care îi vor îndemna să nu se declare români. Vezi:
http://www.timockevesti.net/vesti-iz-timocke-krajine/vesti-iz-majdanpeka/rumunija-otima-vlahe-srbiji-tomislav-nikoli%C4%87-ne%C4%87emo-to-dozvoliti/menu-id-349.html6.Ministrul sârb al Educaţiei Tomislav Jovanovic și președintele Consiliului Naţional Minorităţii Bosniace din Serbia, Esad Džudžević au vorbit despre predarea în limba bosniacă în şcolile în care directorii tergiversează introducerea acestei limbi sub pretextul lipsei de profesori.
Au concluzionat că tensiunea ar trebui să fie eliminată şi directorii de liceu și de alte instituţii de învățământ trebuie să suporte sancțiunile legale pentru nepunerea în aplicare a legii și a voinței părinţilor.
Sperăm ca şi conducerea Consiliului Naţional al Românilor din Serbia să ia exemplu consiliului bosniac şi să ceară o întâlnire cu ministrul educaţiei în care să îi ceară să anuleze prin Ordonaţă de Urgenţă modificările legislative aduse în iulie 2013 legii educaţiei care reduc aproape la zero şansele să se găsească profesori care să predea limba română celor 3000 de elevi care îşi doresc acest lucru! Mai trebuie să ceară ca şi în judeţele Branicevo, Pomoravski, Podunavski şi regiunea Belgrad să fie consultaţi elevii dacă doresc să studieze limba română şi să înceapă din semestrul al II-lea orele de limba română! Vezi:
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2013&mm=12&dd=19&nav_category=12&nav_id=791224 7.Vezi şi:
http://www.aiarad.ro/forum/viewtopic.php?f=20&t=1256http://activenews.ro/serbia-doar-mimeaza-asigurarea-drepturilor-europene-pentru-minoritatea-romana-belgradul-se-opune-fatis-invatamantului-limba-romana_1810710.htmlhttp://www.opiniateleormanului.ro/?p=5125Deputatul PSD Bogdan Diaconu despre românii din Serbia:
http://adevarul.ro/news/politica/romaniidin-serbia-sarbii-romania-comparatie-dureroasa-1_52ad889ec7b855ff56b9294a/index.htmlhttp://www.mediafax.ro/social/reportaj-cat-de-mult-le-permite-belgradul-romanilor-din-valea-timocului-sa-invete-limba-romana-11800094http://www.vestic.ro/articol_34230/viorel-dolha-cat-de-mult-le-permite-belgradul-romanilor-din-valea-timocului-sa-invete-limba-romana.htmlhttp://etransmedia.ro/dacici_promite_la_fel_ca_la_bucuresti_ca_va_rezolva_problemele_minoritatii_bulgare_din_serbia-14308.În 2014, în Serbia, se vor organiza alegeri pentru consiliile minorităţilor naţionale, consilii care au competenţe largi şi exclusive de a organiza, implementa, finanţa şi apăra drepturile fiecărei minorităţi în parte. În România nu există astfel de instituţii pentru minorităţi care să fie alese prin vot secret şi direct.
În Serbia, cei care consideră că aparţin unei minorităţi etnice, sunt chemaţi să se înscrie, la primării, pe listele speciale de vot ale unui consiliu naţional. Înscrierea se poate face oricând şi este personală. Cei care se consideră români dar au fost până acum pe listele electorale vlahe trebuie să urmeze următoarea procedură:
Iată mai întâi FORMULARUL de ştergere din lista electorală a minorităţii naţionale vlahe:
http://www.ljudskaprava.gov.rs/index.php/yu/nacionalni-saveti-normativa/109-zahtev-za-brisanje-iz-posebnog-birackog-spiskaIată apoi FORMULARUL de înscriere în lista electorală a minorităţii naţionale române:
http://www.ljudskaprava.gov.rs/index.php/yu/nacionalni-saveti-normativa/110-zahtev-za-upis-u-posebni-biracki-spisak